• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

בשם היהדות והאנושיות

אשת נח

New Member
בשם היהדות והאנושיות, דואגים גם ללבנונים
יום רביעי, 30 באוגוסט 2006, 6:50 מאת: יאיר אטינגר, הארץ


סאז, הראפר הערבי מרמלה, אחד ממשתתפי האירוע

סגול 59מארגני מופע ההתרמה לנפגעי המלחמה משני הצדדים הודפים את הביקורת. "זה לא אומר שאנו פטורים מלדאוג לאחרים"


זוג נשוי - הוא חובש כיפה, היא עוטה שביס - התקרב לבמה. כשהגיטרות הגבירו קצב, השניים נצמדו בביישנות והתחילו לזוז. הגבר, דוד ברגר, הוא לוחם בסוללת תותחנים שהפגיזה בגזרה המרכזית בדרום לבנון. לפני שבועיים הוא חזר ממילואים ושלשום בא עם אשתו למועדון "הצוללת הצהובה" בירושלים.


באזור התעשייה תלפיות בבירה התקיים שלשום בלילה מופע התרמה שהכנסותיו יחולקו באופן שווה בין אזרחי צפון ישראל ודרום לבנון. כ-80 צעירים וצעירות רקדו ברחבה. רק מקום כמו ירושלים יכול לנפק בליל כזה של שמאל וימין, רוק גיטרות ומוואלים ערביים, ציציות מתנפנפות ומחשופים עמוקים.


שמשון סיגל, תלמיד ישיבה מהתנחלות בת עין שבגוש עציון, הנחה את הערב, שנקרא "אחרי המלחמה". "לכולנו יש דעות שונות על המלחמה, על המצב הפוליטי פה בישראל", אמר מהבמה באנגלית, "ולמרות זאת כולנו מסכימים שלכל אחד יש אפשרות להשתדל, למצוא חמלה, להתייחס לבן אדם כבן אדם". הוא אמר לקהל שהכסף לתושבי הצפון יועבר לעמותת "משולחן לשולחן". את התרומה לצד הלבנוני הוא וחבריו עוד לא בטוחים כיצד יעבירו. לדבריו, "חשוב לנו שהכסף יועבר באופן שיבטיח שהוא יגיע לאזרחים ולא לידי חיזבאללה".

מארגני האירוע - שמשון סיגל, דניאל סירדסקי ואיימי קפלן - הם אמריקאים שחיים בישראל ולומדים במוסדות תורניים אורתודוקסיים. הם הצליחו לגייס אמנים מקומיים - סגול 59 מירושלים וסאז, ראפר ערבי מרמלה, להקת קולולוש ואחרים. לשלושתם יש דעות פוליטיות שונות, אבל הם הסכימו על פעולת סיוע לאזרחים משני צדי הגבול.

אלא שהשלושה הופתעו מעוצמת ההתנגדות שעוררו. מודעות שהודבקו לפני המופע ברחבי ירושלים נתלשו, ופרסום באתר האינטרנט של ערוץ 7, גרם הצפה בתיבת הדואר האלקטרוני של סירדסקי, האנרכיסט שבחבורה. "אני הרי עושה את זה בשם היהדות. אני שומר שבת וכשרות, מניח תפילין ולומד גמרא - וברגע שאני מנסה לכבד את האנושיות של בני אדם ישר מתייחסים אלי כאל אויב העם היהודי. אנשים אומרים לי: עניי עירך קודמים. זה נכון, אבל אחרי שאנחנו דואגים ליהודים זה לא אומר שאנחנו פטורים מלדאוג לאחרים".


יותר ממחצית הקהל נראה דתי, ורק מעטים בו דוברי עברית. שמשון סולומון, הסולן של להקת "עדן מקדם", אמר לפני שעלה לבמה ש"מסורת הנביאים היא דאגה לכל האנושות, וכל עוד אנחנו לא מחוברים לצד האנושי אנחנו לא מחוברים לדברי נביאים. אני אישית מנסה לאתגר את עצמי להתגבר על הגבולות שיש לנו".
 
חלק עליון