• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

ה'תשמ"ג - נפטר שמחה ארליך - שר וחבר הכנסת .

tipid

New Member
שמחה ארליך
שמחה ארליך (1915 - 19 ביוני 1983), פוליטיקאי ישראלי ושר האוצר בממשלת בגין הראשונה.

ארליך נולד בפולין, למד בגימנסיה העברית בלובלין, עלה ארצה ב-1939 והקים מפעל למוצרי אופטיקה. נכנס לפעילות פוליטית במסגרת מפלגת "הציונים הכלליים" ומטעמה נבחר למועצת עיריית תל אביב בה כיהן בשנים 1955 - 1969.

הוא נבחר לראשונה לכנסת ה-7. במקביל, הוא נבחר לראשות המפלגה הליברלית שהיוותה אז חלק מגוש חרות ליברלים. המפלגה נוצרה מתוך "הציונים הכלליים", לאחר שהתאחדה עם המפלגה הפרוגרסיבית.

עם הקמת ממשלת בגין הראשונה אחרי "המהפך" של שנת 1977, נתמנה לשר האוצר וסגן ראש הממשלה. בתפקידו זה חולל את "המהפך הכלכלי" - שורת רפורמות ברוח "השוק החופשי" שכללו את ביטול הפיקוח על מטבע חוץ, ביטול מסים (בעיקר מס נסיעות שהיה שנוא על ציבור הנוסעים לחו"ל) ועוד צעדים שהביאו להגדלת הצריכה ללא בסיס כלכלי איתן ולכן תרמו להאצת האינפלציה הדוהרת. ב-1979 נאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות כישלון הרפורמות שלו באוצר ובמקומו מונה יגאל הורביץ. למרות זאת בגין, שראה בו שותף פוליטי ותיק, השאיר אותו בממשלה כסגנו. עם הקמת ממשלתו השנייה ב-1981 הוא מונה לסגן ראש הממשלה ושר החקלאות.

את הישרדותו הפוליטית לאחר אי-הצלחתו כשר אוצר הוא חב למנחם בגין, שבו ראה את שותפו הפוליטי ואשר קרבו יותר מפוליטיקאים אחרים במפלגתו, ביניהם לא חש עצמו כל כך חופשי.

בשנת 1983 נפטר לאחר ניתוח מעקפים בלבו
 
חלק עליון