• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

שו"ת מהמקלט

אשת נח

New Member
שו"ת מהמקלט

הרב הראשי שלמה עמאר נענה לבקשת NRG יהדות וענה על 13 שאלות הקשורות למלחמה בצפון. האם צריך לעזוב ? מה לעשות עם הקשישים והילדים? מותר או אסור לפתוח רדיו בשבת ? ומה לעשות כאשר המעסיק מכריח עלי ללכת לעבודה ? פרויקט מיוחד

גלעד שנהב
19/7/2006 16:20

1) האם יש לעזוב את איזור הצפון עד שיסתיימו מטחי הטילים משום שמדובר בפיקוח נפש או שיש להישאר במקום למרות הסכנות ?

אין בזה הוראה ברורה, יש הבטוחים בה' והם חזקים בטבעם ויכולים לשאת הפחד והאימה ושום דבר לא יזיזם ממקומם, ויש חלשים יותר, שלמרות ביטחונם קשה להם הלחצים והפחד ויש להבין
לצעדיהם. וזכורני במלחמת המפרץ שאחד מגדולי הדור צדיק וחסיד אמת, אומר לי אני בוטח בה' ואינני זז ממקומי, אבל אני מבין לליבם של אלה שעוברים למקומות אחרים.

2) במקרה והוחלט להישאר בצפון האם עדיף להעביר לפחות את הילדים ואנשים קשישים למקום בטוח יותר ?

בעניין ילדים בדרך כלל דינם כהנ"ל והילדים מושפעים מאד ממצב הרוח של הוריהם ואחיהם הגדולים. לעניין זקנים אלה שקשה עליהם התנועה וצריכים לעבור מבית למקלט וכדומה טוב למצוא להם הסדר נוח וטוב.

3) ישנם רבנים הממליצים לכלל הציבור להגיע לצפון על מנת לתמוך בתושבים, האם קריאה זו הגיונית ומקובלת ?

לבוא ולחזק על ידי ארגון תפילות ופעולות של שמחה וארגון הפעילות וסיוע לחלשים היא מצווה רבה וצורך השעה. אבל לבוא בסתם אינו מוכרח ולעיתים עלול להכביד.

4) ביום שבת האם ישנו היתר להשאיר את הרדיו פתוח על מנת לשמוע טוב יותר את האזעקות ואת הוראות פיקוד העורף ?

אם יש חשש שלא ישמעו את האזעקות מותר להשאיר רדיו פתוח למשך השבת וכן אם יתברר שיש הוראות של פיקוד העורף שעוברים רק דרך הרדיו מותר, ולא יפעילו ולא יעבירו תחנות בשבת רק יהיה מונח בפינה ומדי פעם יטו אוזן לשמוע הדברים.

"וחמירא סכנתא מאיסורא"


5) האם יש לוותר על ביקור בבית הכנסת ביום שבת או ביום חול במקרה של חשש לנפילת טילים ?

אם יש בבית הכנסת מקלט או שהמבנה מתאים על פי ההוראות יצאו מבתיהם בשעה הכשרה לכך על פי ההוראות ובתנאי שהמקום אינו רחוק ותהיי תפילתם מהירה. ובלב נשבר ונדכא עם תפילות מיוחדות בפתיחת ההיכל כגון תפילת הרש"ש ז"ל שאומרים בראש השנה וביום הכיפורים( לעולם ה' דברך נצב בשמים י"ב פעמים ויהי רצון ככתוב שם ומזמור שיר למעלות אשא עיני ושיר המעלות לולי ה' שהיה לנו) וכיוצא בזה. ויצאו בסיום התפילה בעת הראויה ויכנסו לבתיהם.

6) אם הטיל נופל במהלך התפילה ( תפילת 18 לדוגמה) כיצד יש לנהוג ?

אם היו בקריאת שמע ואפילו בתפילת שמונה עשרה ונפל טיל וחשש סכנה ואפילו ספק רחוק מותר להפסיק את התפילה ולעשות כל הדרוש לאותה שעה וכשיתאפשר ישלים התפילה.

7) במקרה של הפצצה כבדה האם ישנו היתר להשתמש במכונית על מנת לעזוב את מקום הסכנה ?

אם יש חשש סכנה ואפילו ספק רחוק מחללים שבת כדי להציל, שכן פיקוח נפש דוחה שבת ואפילו ספק פיקוח נפש דוחה שבת ועל כן אם נראה על פי ההיגיון שיש סכנה וצריך לנסוע כדי להתרחק מהסכנה מותר לנסוע ולהתרחק משם אפילו ביום שבת קודש.

8) באילו תנאים ניתן להשתמש בטלפון סלולרי בשבת בזמן הפצצות ?

בכל דבר שמציל מן הסכנה מותר לחלל שבת ואם צריך להזמין אמבולנס מפני הסכנה או להודיע לצבא או למשטרה על סכנה מסוימת חס וחלילה וכל היוצא בזה מותר לטלפן גם ביום שבת כדי להציל חיים או להתרחק מהסכנה.

9) האם יש ללכת למקום העבודה בזמן ההפצצות ?

בענייני עבודה ומסחר בזמם הסכנה יש להתנהג על פי הוראות האחראים ולשמור על זה בקפידה. וחמירא סכנתא מאיסורא.

אין רשות למעביד לחייב את עובדיו להגיע למקום העבודה במקום שיש אפילו ספק סכנה ואפילו ספק דחוק ואין העובד רשאי להישמע להוראות מעבידו בעניין זה כלל וכלל.

11) האם הצורך להביא לשחרור החיילים בשבי החיזבאללה מצדיק את הסכנה הקשה בה נמצאים תושבי הצפון ?

פדיון שבויים היא מצווה גדולה וחשובה מאד מאד עד שאמרו: מוכרים ספר תורה בשביל לפדות שבויים. מאידך למדנו במשנה שאין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהם ) שלא לשלם עבורם מחיר גבוה מהמקובל באותו הזמן ). וידוע שמהר"ם מרוטנבורג עליו השלום לא הרשה לפדותו מפני שדרשו עבורו מחיר גבוה מדי. יחד עם זה יש דיונים ארוכים ועמוקים בפוסקים על מקום שיש חשש פיקוח נפש של השבוי.

מאידך אמרו חז"ל שעיר היושבת בספר ובאו גויים עליה אפילו שלא באו אלא עסקי קש ותבן ( לגנוב ממון או פירות ולא באו על עסקי נפשות ) יוצאים עליהם להילחם בם ואפילו בשבת כי אם יראו שאנו מחרישים סופם שיפגעו גם בנפשות.
עניין זה נתון לאנשי הצבא והמדיניות אשר יש בידם מידע נרחב ושוקלים זה לעומת זה וכנראה הבינו מזה( והוא הגיוני ומובן) שאם ישתקו על כגון זה הסכנה תתפשט כי האכזרים האלה לא ידעו שבעה ושנאתם עזה כמוות ועל כן יצאו להילחם בהם ולה' הישועה.

12) האם מותר לשבור צום ( תשעה באב ) בזמן ההפצצות?

אנשים שמרגישים חלישות ורפיון כוח מפני הפחד והבעתה אינם חייבים לצום ואפילו בתשעה באב יהפכהו ה' למועד טוב ולשמחה.

13) על איזו תפילה ממליץ הרב לאור המצב ?

יאמרו אבינו מלכנו אחר העמידה בשחרית ומנחה ובכל תפילה יאמרו בסיומה כמה מזמורי תהילים ותפילת הרש"ש וגם תפילה על השבויים.

המצפה לישועת ה' ברחמים שלמה משה עמאר הראשון לציון הרב הראשי לישראל.
 
חלק עליון