• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

חודש טב ת!

tipid

New Member
טבת
חודש טבת הוא החודש הרביעי בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, והעשירי בשנה המתחילה בחודש ניסן. בחודש טבת 29 יום.

החודש מוזכר בשמו בתנ"ך במגילת אסתר, המאוחרת לתקופת שיבת ציון: "בחדש העשירי הוא חדש טבת" (אסתר ב).

ראש חודש טבת לא יכול לחול ביום ראשון, כי אין שנה שלמה המתחילה ביום שלישי, אבל הוא יכול לחול בשאר ימות השבוע.

מקור שמו של החודש, כשמותיהם של שאר החודשים בלוח העברי, בגלות בבל. בשפה האכדית שם החודש היה טביתו - tebitu - שפירושו משהו ששוקעים בו. נראה כי בעקבות הגשמים והבוץ העמוק אשר מאפיינים את החודש זכה לכינוי זה. בביתא ישראל החודש נקרא טבית.

סמלו של המזל הוא גדי.

שניים או שלושת הימים האחרונים של חנוכה (תלוי אם כסלו היה חודש מלא או חסר. ראו: הלוח העברי).
צום עשרה בטבת
 

tipid

New Member
טבת
תקופת טבת וימים מיוחדים

תקופת טבת וימים מיוחדים
בחודש טבת מתחילה תקופה חדשה, התקופה השנייה במערכת השנה. בתקופת טבת הולכת החמה במדבר שלא ליבש את הזרעים (פסחים צד) והעולם המיושב מכוסה שלג. וביום ראשון לתקופה נזהרו שלא לשתות מים משום סכנה שלא יינזק, לפי שבאותו היום קיים יפתח נדרו בביתו ונהפכו כל הנהרות לדם.



יש ובראש חודש טבת מתערבבים שלושה מועדים ביחד, שבת, ראש חודש וחנוכה. ונוהגים להרבות בשמחות ונרות. נרות שבת, נרות ראש חודש, נרות חנוכה. ויש מקומות שנהגו בשבת זו לסדר שלוש פשטידות. ומרבים בשירה וסימן לדבר "שיר", ר"ת שבת יום טוב ראש חודש שכולם מאוחדים בו.
לשבתות חגים ומועדים היה בבית המקדש שיר מיוחד אותו שרו הלוויים. בשבת שרו מזמור שיר ליום השבת בראש חודש שרו ברכי נפשי את ה' ובחנוכה שרו מזמור שיר חנוכת הבית. והנוהג היה שבכל יום שרו רק שיר אחד ובשבת חנוכה שחל בראש חודש שרו לפי המסורת גם את השיר של ראש חודש ברכי נפשי ואת שיר החודש כדי להחשיב את החודש.




שובבי'ם ת'ת

בחודש טבת מתחילים בתענית שובבי"ם ת"ת, שהם ר'ת של שמונה פרשיות שמות וארא בא בשלח יתרו משפטים תרומה תצוה ומתחילים בשבת שמות שכתוב בה "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ". בשנה מעוברת צמים שמונה ימי שובבי"ם ת"ת, ובשנה רגילה רק ששה ימי שובבי"ם בלבד.
לפי המסורת קבעו את הימים הללו לתשובה ולתיקון המעשים על יסוד קריאתו של הנביא ירמיה "שובו בנים שובבי"ם" (ג, יד) ות"ת רומזת על תלמוד תורה שהיא הדרך הנכונה לתיקון המעשים.
אנשי סוד מצאו רמז לצום שובבי"ם בחודש טבת בפסוק "ויט שכמו לסבול" שבי"ט טבת מתחיל הגוף לסבול מצום.






יום השואה והקדיש הכללי

בדורנו קבעה הרבנות הראשית את יום הצום של י' טבת ליום הקדיש הכללי לקדושי השואה, ובמיוחד לאלה שאין שום תאריך ליום מותם – לומר קדיש ללמוד משניות ולהדליק נר לעילוי נשמתם. באותו היום נוהגים לעלות שרידי השואה וקרובי המשפחות למרתף השואה שבהר-ציון בו הוצבו למעלה משלושת אלפי מצבות זיכרון לזכר הקהילות שהושמדו על-ידי הנאצים הרשעים
 

tipid

New Member
תאריכים בחודש טבת





א' טבת – יכניה מלך יהודה הולך לגולה.
נוסדה ראש פינה בשנת תרמ"ג.

ח' טבת – תורגמה התורה ליוונית בתרגום השבעים ולפי חז"ל נזדעזעה א"י באותו היום ת"ק פרסה על ת"ק פרסה.

ח' – יום צום שצרתו בלתי ידועה רמז על הצרות שנשכחו ולא נרשמו.

ט' טבת – יום פטירת עזרא ונחמיה.

י' טבת – יום פטירת מלאכי אחרון נביאי המקרא.
יום השואה והקדיש הכללי.

י"ג טבת – נוסד כפר הרא"ה מושב עובדים בעמק חפר בשנת תרצ"ד.

י"ג טבת – נוסד הצופה עתון התנועה העולמית של המזרחי בשנת תרצ"ח.

י"ט טבת – נוסדה הקרן הקיימת לישראל בשנת תרס"ב.

כ' טבת – נפטר רבינו משה בן מימון (הרמב"ם) בשנת תקס"ה.

כ"ג טבת – גירוש יהודי פרטוגל בשנת רמ"ז.

כ"ד טבת – נפטר ר' שניאור זלמן מלאדי בעל "התניא" – מייסד חסידות חב"ד בשנת תקע"ג.

כ"ז טבת – נפטר הרב ש.ר. הירש בשנת תרמ"ט.
 

tipid

New Member
צרוף החודש

צירופו של החודש: הוא ה.י.ה.ו ההא רומזת על מידת הדין של החודש. היוד, ביוד החודש, תיהפך הודות להא של תשובה לוו של רחמים, שה' ישוב ברחמיו לציון ויקבץ בתוכה את נדחי ישראל מארבע כנפות הארץ.
והפסוק שלו "גדלו לד' אתי ונרוממה שמו יחדיו", הוא שיר שבח לה' לכשישוב הוא ועמו לעיר שאיווה למושב לו בהדגשת "אתי-יחדיו", שניהם ביחד, ה' ועמו.
האות של החודש: היא "עין" שהיא האות המרימה את שתי היודין שבתוכה, היו"ד של ה', והיו"ד של ישראל שיזכו לראות עין בעין בשוב ה' ציון. שתמיד עיני ה' אלוקיך בה, לעמו, ועיני כל ישראל אליו.
דורשי רשומות אומרים שהאות עין נושאת בתוכה שתי יודין של הקב"ה ושל ישראל, אלא שהיוד הימנית של הקב"ה נכתבת כו'ו ארוכה, והיוד השנייה של ישראל כיוד, לרמוז שהקב"ה מסתכל בישראל ברחמים, שהאות וו מסמלת רחמים וכפי שנאמר "עין ה' אל יראיו למיחלים לחסדו" והיו עיני ולבי שם כל הימים העין והלב ביחד. העין של "ע' פנים לתורה" והלב של "לב מידות" שהאגדה המושכת את הלב נידרשת להן.
 

tipid

New Member
טבת / על החודש

על החודש
החודש העשירי ליציאת מצרים השם בבלי מקביל לשורש טבוע – טובע בבוץ. מזלו גדי. שבטו דן ראש חודש חל בימים א' ב' ג' ד' ו'. כשכסליו מלא הוא שני ימים וכשכסליו חסר הוא יום אחד. בתחילת החודש שלושה ימי חנוכה, ועשרה בטבת יום צום לתחילת החורבן ויום הקדיש הכללי לקדושי השואה. צירופו ה.ו.ה.י שיוצא בס"ת (בסופי אותיות) של הפסוק "גדלו לה' אתי ונרוממה שמו יחדיו" (תהילים צד, ד). האות, עין.



חודש טבת הוא החודש העשירי מניסן, והוא נזכר בשם זה במגילת אסתר. כמו שאר השמות העלו גם שם זה מבבל, ופירושו, טביעה בבוץ – כי הגשמים מרובים בו.
חז"ל הוסיפו לשם טבת משמעות של טוב ואומרים על חודש טבת "טבא לשתא דטבת ארמלתא", טוב לשנה וסימן ברכה שבטבת אין גשמים, שבזמן, שגשמים יורדים בחשוון וכסליו די לעולם בגשמים אלו, והתלמידים יכולים ללכת וללמוד תורה. שבטבת יש להם פנאי יותר מכל השנה. "טבא לשתא דטבת מנוולתא", ואם אין גשמים בחשוון וכסליו טוב עבור השנה, שבטבת יהיו הרבה גשמים ויהיו הדרכים מנוולים בטיט ורפש ואנשים יטנפו את רגליהם (תענית ד, י).
יש קושרים את השם טבת עם צום עשרה בטבת שהוא הצום הראשון בשלשלת החורבן שהחל עם מצור ירושלים ככתוב "ויהי בשנה התשיעית למלכו בחודש העשירי בעשור לחודש… ותבוא העיר במצור" ומספרים שכשניגזרה הגזירה על החורבן, פנו מלאכי השרת לכל החודשים שיקציבו מזמנם את הימים של החורבן, אולם כל החודשים דחו את בקשתם של מלאכי השרת, ולא הסכימו שבזמנם יתקיים החורבן חוץ משלושת החודשים טבת תמוז ואב שנתפתו והסכימו מתוך שכנועים שונים. את טבת ואב הצליחו לפתות בטענה שעונש החורבן הוא לטובת א"י ומעשה אבהי רצוי וטוב המתאים לשבח, מפני שחושך שבטו שונא בנו, והאב האוהב את בנו מענישו לטובתו. ונתפתו שני החודשים למעשה החורבן אע"פ שנצטערו אחרי כן על המעשה. ויש קושרים את השם טבת עם הטובות השונות שהיו לעם ישראל בחודש זה, עם הטובה שנעשה לישראל בימי משה, שבהם נהרגו סיחון ועוג, ועם הטובה שנעשתה לישראל ע"י אסתר המלכה שנלקחה לבית המלך בחודש טבת. ואחרים אף קושרים את השם עם המצווה של הטבת הנרות, שהיא יסוד חשוב בהדלקת הנרות של המנורה.






ויש קושרים את השם טבת עם שמונת הימים הטובים שקבע אדם הראשון בהתחלת תקופת טבת היינו בכ"ה כסליו (שלושה חודשים לאחר בריאת האור בכ"ה באלול) שבו מתחיל היום להאריך והלילה מתחיל (בסגנון חז"ל), לפרוע ליום את השעות שלקח ממנו בכ"ה באלול בו נברא (שוח"ט יח).
חז"ל מספרים שאדם הראשון כיוון שראה ביום שנולד שהיום הולך ומתמעט אמר: אוי לי שמא בגלל שסרחתי העולם חשך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזהו המיתה שנקנסה עלי מן השמים עמד וישב שמונה ימים בתענית ותפילה, כיוון שבאה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך אמר: זהו מנהגו של עולם, עשה שמונה ימים טובים ומכאן השם טבת (ע"ז ח).
ויש אומרים שהשם טבת הוא בלשון סגי נהור בלבד, מפני שבחודש זה רבו הצרות בישראל, בחמישי בו בא הפליט ליחזקאל ובישר לו "הוכתה העיר" ויום שמועה כיום שריפה.
בח' בו נשלם תרגום התורה ליוונית והיה היום קשה לישראל כיום שנעשה העגל.
בט' בו נסתלקו עזרא ונחמיה והיתה בו גם צרה שלא מזכירים אותה ושלא יודעים מהי
ובי' בו התחיל המצור על ירושלים,
והוא גם נקבע בדורנו כיום הקדיש הכללי לקדושי השואה.
בחודש זה אין גם שום חג חוץ משלושת ימי חנוכה האחרונים שחגגו בכסליו, ויש אומרים שהמשיכו את שלושת ימי חנוכה לתוך טבת להמתיק את המרירות של שלושת הימים הקשים של צום וצער ח'ט'י' – שלושה כנגד שלושה. ויש קושרים את השם טבת עם אדם הראשון, שהפך את תקופת "טבת" החלה בכ"ה כסליו לשמונה ימי חג כפי המסופר במסכת עבודה זרה.
טבת שהוא החודש העשירי ויום הצום שהוא היום העשירי רומז בעשר הכפול על עשרה דברים רעים שקרו לישראל ועל עשרת הדברים של נחמתא שיקרו לישראל בעתיד.
עשרת הדברים הרעים, קשורים עם עשרה שרים של מעלה שהם השרים של עשר אומות שבאו להחריב את המקדש: אהלי אדום וישמעאלים מואב והגרים שבאו בחודש העשירי להתחיל את מעשה החורבן (בעה"ט בראשית כה, כג). מפני שגזרת החורבן באה בגלל עשרה אנשים שבעטו בקב"ה ובעשרת הדברות: מיכה, ירבעם, בן הישראלית, המקושש, אבשלום, יואב, שמשון, עכן, עדי נבות, אחאב (ד'ה, א. כ"ו).






ולעומת עשרת החוטאים ועשרת המחריבים מבליטים מדרשי חז"ל עשר נחמות ועשר תשועות ועשרה לבושים, בהם עתיד הקב"ה להתלבש ביום המשפט והנקם:
א) שהוא עת שיאיר לעולם.
ב) מוציא מים חיים בירושלים ומרפא בהם.
ג) האילנות יתנו פירות בכל חודש
ד) שתבננה כל הערים החרבות אפילו סדום.
ה) שתיבנה ירושלים באבן ספיר
ו) ופרה ודב תרעינה יחדיו.
ז) הקב'ה יביא את כל החיות ויכרות ברית עמן ועם כל ישראל
ח) שלא תהיה עוד יללה בעולם
ט) שלא יהיה מוות בעולם.
י) הכל יהיו שמחים (שמ"ר ט'ו, כא.)
והוא רומז על עשר שירות העולם שהעשירית תושר בדורו של המשיח כפי שנאמר "שירו לה' שיר חדש".
הוא גם רומז על הגשמת עשרת הנחמות וההבטחות שהבטיח הקב"ה לישראל ועשרה למה? כדי לבטל את הגלויות הגזרות והקללות שאף הן היו עשרה.
עשר גלויות גלו ישראל, ועשר גלויות גלתה השכינה והסנהדרין (ר"ה ל"א, אדר"נ ל"ד). וכנגדן עשר נחמות, עשר תשועות, ועשרה מלבושים של בגדי נקם להינקם.
הדגשנו במקצת את ערכו של חודש טבת. החודש העשירי כדגם בלבד, שדורשי רשומות משתמשים בו להסברת ערכי החודש. <a href='http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.asp?x=118&kod_subject=1600&kod_subjectm=1634&pg=‎' target='_blank'>http://moreshet.co.il/kahana/tavnit2.as ... m=1634&pg=‎</a>
 
חלק עליון