• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

מה התכלית

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

nadav_db

New Member
לכבוד הרב שלום!

זה מספר שנים שזכיתי ללמוד בכתבי נחמן/נתן.
שרבינו מדבר על התכלית הוא מכוון על השגות בעולם הזה במפורש לא בשביל העולם הבא. למשל תורה ה חלק א' "צריך לעשות המצוות בשמחה גדולה כל-ך עד שאין רוצה בשום שכר עולם הבא...רק במצווה נוספת בשכר מצווה זו..." וכן בחלק ב תורה ל"ז כותב "שזהו עיקר התכלית, וזהו רצונו יתברך, שאנחנו נכיר אותו יתברך. ואין ראוי לאדם שיהיה לו כוונה אחרת בעבודתו יתברך...".
רבינו נתן, לאומת זאת, מדגיש את השכר של העולם הבא כאשר עוסק בתכלית. למשל בהלכות אישות ד, סימן י"ט: "כי מי שמסתכל על תכליתו באמת, בואדי שמגיע לבית הכנסת או לדבר מצווה הוא רץ בשמחה, הוא רץ בשמחה גדולה ובזריזות גדול, כי רק זהו חיותו. ותקוותו לנצח, וחוץ מזה הכל הבל הבלים...". כלומר מדגיש על התכלית הנצחית.

איך מסדרים את הניגוד השורשי הזה. אישית זה נוגע לי מאוד כי כל העבודה נמשכת אחרי התכלית ואם התכלית לא מבוררת כן העבודה.

רוב תודות וברכות
 

breslav

Member
בעזרהי"ת
שלום נדב.

אין מחלוקת בין המאמרים השונים שהבאת, ואם היית מדקדק בהם הייתה רואה שהכל אחד.

אומר רביז"ל (חי"מ יב): ה
 

nadav_db

New Member
elzam001 המון תודה על התשובה.
כמה מתוק.
נפקחו עיני.
עכשיו מתוך הטירוף של היום אנסה לחטוף מעט זמן להרהר בדברים הנ"ל לקרב הלכה למעשה.
 

breslav

Member
בעזרהי"ת
שלום נדב
בתוך הטירוף של החיים אל תהרהר בכלום. רק הדבק עצמך בהקב"ה דבר אתו על כל צעד ושעל במשך היום שתף אותו בכל ענייניך תתייעץ אתו בכל דבר דבר. ודבר ודבר אתו כמה שיותר. תמצי לך דבורים אפילו שאינם רלוונטים העיקר דבר אתו, ואם תתמיד בזה לבטח תרגיש איך העולם הזה הוא בעצמו העולם הבא.
אברהם
 

nadav_db

New Member
בתורה ה' חלק א': רבינו מחלק בין שתי בחינות בעבודת הבורא: "יש העושה המצוה בשכר עולם הבא, שאינו נהנה מהצוה בעצמה. אילו לא היו נותנים לו עולם הבא בשכרה לא היה עושה אותה."
... ויש "שאינו רוצה בשכר המצות אלא רוצה במצוה בעצמה"..."נמצא שהעולם בהא שלו במצוה בעצמה".
וכן בתורה ל"ז חלק ב': "ויש מי שעובד ומשתדל, כדי לזכות לעולם הבא, וגם זה הוא נקרא מילוי בטן, שרוצה למלאת בטנו ותאותו עם עולם הבא"..."רק שהצדיקים השלמים, אוהבי ה' באמת, כגון דוד וכיוצא, אין בוחרים בכל זה כלל, ואין רוצים לא בעולם הזה ולא בעולם הבא...רק למלאות רצונו יתברך".

האם ישנן כפי הנ"ל שתי מדרגות בכוונת העבודה/התכלית אחת טובה והשניה הראויה ביותר.
אם כך עדיין קשה מדוע רבי נתן מדגיש כל הזמן את "בשביל העולם הבא במאמריו"?
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון