ליקוטי הלכות לר' נתן מברסלב זצ"ל
(או"ח,ברכת המזון ומים אחרונים הלכה ד'):
יז) וזה בחינת חלום פרעה שבע פרות טובות. ושבע פרות רעות שהם בחינת שבע שני השבע ושבע שני הרעב. זה בחינת תאות ממון שכל מה שיש לו יותר חסר לו יותר. וזהו מה שראה שבע פרות בריאות וטובות, דהינו בחינת שבע שני השבע. זה בחינת עשירות וכל טוב שנותן ה' יתברך לעשירים. והנה שבע פרות אחרות עלות אחריהן וכו'. ותבלענה הפרות הרקות והרעות את שפע הפרות יפות המראה והבריאות. שבע פרות הרעות הם בחינת שבע שני רעב שהוא בחינת תאוות ממון שהוא רעב תמיד לבלע ממון הרבה. שהם בולעים את שבע שני השבע את כל הטוב והעשירות שנתן לו ה' יתברך, כי כל מה שיש לו עשירות יותר חסר לו יותר בבחינת מרבה נכסים מרבה דאגה. ויש לו דאגות וייסורין כאלו הוא עני ממש בבחינת ותבלענה שבע פרות הרעות וכו' ותבאנה אל קרבנה ולא נודע כי באו אל קרבנה. ומראיהן רע כאשר בתחילה, דהינו על - ידי הרע של תאוות ממון שהוא בחינת שבע שני הרעב בחינת שבע פרות הרעות. על - ידי זה נבלע ונשכח כל השפע והעשירות שחננו ה' יתברך ולא נודע אצלו העשירות כלל והוא מלא דאגות כבתחילה, כי לעולם חסר לו, כי אין לו חצי תאוותו בידו לעולם ועינו לא תשבע עושר לעולם, כי תאוות ממון שלו מה שמתאווה בכל פעם יותר. זה בולע את כל העשירות שלו עד אשר לא נודע כל טוב והעשירות שלו, כי נבלע ונשכח הכל על - ידי תאוות ממון שלו. והתיקון על - ידי יוסף שהוא בחינת הצדיק שבדור שעקר תיקון תאוות ממון על ידו. והוא נותן עצה לעשירים בעלי הממון שינצלו משבע שני הרעב מרעבון תאוות ממון על - ידי צדקה שהוא עקר שבירת תאוות ממון, כמו שכתב רבנו זי"ע(בסימן יג). וזה בחינת 'יעשה פרעה ויפקד פקידים על הארץ' שיעשה ממונים, הינו בחינת גבאי צדקה שהם ממונים לפקח על העניים. וזהו, 'וחמש' את ארץ מצרים. 'וחמש' זה בחינת צדקה ששעורה חמש, כמו שאמרו רז"ל , המבזבז אל יבזבז יותר מחמש. וזהו והיה האכל לפיקדון לארץ וכו'. כי עקר פיקדון ושמירת הממון הוא על - ידי צדקה בבחינת אבותי גנזו למטה ואני גנזתי למעלה וכו'. וכמו שאמרו רז"ל, מלח ממון חסר (כתבות סו) וזה, ולא תכרת הארץ ברעב, שלא תתגבר רעבון תאוות ממון שכורתת ועוקרת את האדם חס ושלום, כמבאר בתורה 'צוית צדק' (סימן כג) כי על - ידי צדקה ניצולין מתאוות ממון כנ"ל. וזהו, ויתן אכל בערים ושמרו. אכל שדה העיר אשר סביבותיה נתן בתוכה, הינו שנתן האכילה והשפע של כל עיר ועיר לעניי אותה העיר, כי עניי עירך קודמין לעניי עיר אחרת, כמו שאמרו רבותינו ז"ל. וזהו בחינת אכל שדה העיר אשר סביבותיה נתן בתוכה שנתן וחלק בתוך העיר לעניי אותה העיר. את כל האכילה והשפע שבסביבותיה. וזה שפרש רש"י שכל ארץ מעמדת פרותיה. ונותנין מעפר הארץ לתוכה ומעמדת פרותיה וכו', כי העני הוא בחינת עפר, כי מונח עד עפר, כמו שכתוב, מקימי מעפר דל. וכשרוצה האדם לשמר עשירותו, שלא ישלטו עליו שבע שני הרעב צריך לתן מעפר הארץ לתוך עשירותו דהינו זכות וכח הצדקה שנותן לעניים שהם בחינת עפר. וזה מעמיד ושומר עשירותו שיתקיים ולא יכלה על - ידי שבע שני הרעב שהוא תאוות ממון שמכלה חייו ועשירותו חס ושלום,
וזה שאמר יוסף לאחיו, מרגלים אתם לראות את ערות הארץ באתם. ואיתא שרמז להם פגם המרגלים שפגמו בארץ - ישראל, הינו שיוסף שהוא בחינת הצדיק שממנו נמשך קדושת ארץ - ישראל ששם בחינת שפע כפול, בחינת תיקון תאוות ממון, אמר לאחיו שפגמו בכבודו וחלקו עליו ומכרוהו למצרים. אמר להם, מרגלים אתם, הינו שפגם שלכם הוא פגם המרגלים שפגמו בארץ - ישראל, כי כשפוגמין בכבוד הצדיק פוגמין בארץ - ישראל שכל קדושתה נמשך מהצדיק כנ"ל. וזהו, לראות את ערות הארץ באתם. 'ערות הארץ' לשון חרפה ובושה. הפך ההתפארות של הצדיק שכשזוכין לראות אותו. משם עקר קדושת ארץ - ישראל. והם פגמו בכבוד הצדיק שהוא יוסף ולא רצו לראות יופיו והתפארותו, אדרבא, באו לראות ערות הארץ שהוא הפך התפארות. ואמר להם שמחמת זה התגבר עליהם שבע שני הרעב שהוא בחינת תאוות ממון שכל זה נמשך מבחינת פגם המרגלים פגם ארץ - ישראל שהוא פגם כבוד הצדיק וכנ"ל. ועל - כן יעקב כששמע שאמר להם מרגלים אתם. הבין להיכן הדבר מגיע, על - כן אמר להם, וכסף משנה קחו בידכם. 'כסף משנה' זה בחינת שפע כפול שצווה להם להמשיך שפע כפול הנמשך מארץ ישראל.