• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

פיסחת צולעת ומדלגת..

אשת נח

New Member
בסד

שבוע טוב חודש טוב!

מתוך פרשת בא-ימימה מזרחי תחי'.

"פיסחת, צולעת ומדלגת. ככה ה' אוהב אותך
פרשת בא היא פרשת הגאולה, יציאת בני ישראל ממצרים, מעבדות לחרות. כיצד זה יכול היה להתרחש? רק בכוח הפסיחה והדילוג.
ליל יציאת מצרים. בני ישראל נמצאים בבתיהם ורק ה' מסתובב בחוצות ומה הוא עושה? פוסח על בתי ישראל, מדלג עליהם והורג רק את הבכורות בבתים של המצרים. אנו מתוודעים לאחד מכוחותיו של ריבונו של עולם שבלעדיו לא תתכן הגאולה – כוח הפסיחה והדילוג.
מיהו פיסח? אדם צולע, אדם שמדלג כשהוא הולך. והאבן עזרא מפרש: פיסח הוא אדם שיש בו חמלה. כלומר – ה' מבקש ממך: את רוצה להיגאל מהמזל הנעול שלך, מהמצב התקוע שלך? תפסחי. תדלגי. תתפשרי קצת.
"לא מאסתים ולא געלתים לכלותם", אומר הקב"ה בספר דברים ובהגדה של פסח. עם ישראל במצרים היה מגעיל. חז"ל מספרים שמצרים היתה מטונפת מהעבודה הזרה של בני ישראל. ארבע חמישיות מעם ישראל מתו בלילה של מכת חושך, אלו היו היהודים שהיה להם כיף ונחמד במצרים והם לא רצו לצאת. עם ישראל היה שקוע במ"ט שערי טומאה – שער אחד נוסף, עוד שניה אחת, ועם ישראל היה בדיוק כמו המצרים. וחז"ל במדרש מוסיפים דבר מדהים – רק מעטים עשו מרצונם את קרבן הפסח כמאמר ה'. האחרים הצטרפו כי הריחו את ריח המנגל ורצו להשתתף. מסתבר שלמנגל יש כוח מאחד, ומעניין שגם כיום הסמל של יום העצמאות הלאומי של מדינת ישראל הינו המנגל. דרך הבטן.

ותראו איך הקב"ה מתרפק על העם הזה, הסרבן והמתאווה. "זכרתי לך חסד נעוריך, אהבת כלולותיך", הוא אומר (ירמיהו ב' ב'). כלה שלי מקסימה. ואיזו כלה - מכוערת, מלאת מומים, מסכנה. כאן ה' מגלה לנו: סוד הגאולה שלך הוא לפסוח, לדלג ולדלג ולדלג...."
 
חלק עליון