יתכן שבעבר שאלתי את הרב את השאלה הזאת אך חפץ אני שוב לשאול ע"מ לקבל תשובה יותר מפורטת ומובנת כיוון שישנם עדיין דברים שלא כ"כ מובנים לי ומבקש אני לענות לי לי ולהתייחס שוב לשאלותי בפירוט :
למה בברסלב אומרים שאין רב היום שהוא צדיק הדור פירוש- אני רוצה להבין למה להתעלם ממקורות רבים שבהם מובא שיש לכל צדיק אמת תלמיד מובהק שממשיך דרכו שהוא נקרא צדיק הדור והוא מקבל מצדיק האמת שנפטר בצורה הכי גבוהה יותר משאר כל הצדיקים??
ולהלן המקורות:
ראשית למה לשלול ולהתעלם מהנקודה שכשם שבכל דור ודור היה לנו נביאים חיים !!!!! וכל דור נביא אחד שהמשיכו את דעתו של משה רבנו בעולם כך גם בדורנו ישנו צדיק בדור שמורה חנו את דעתו של משה רבנו שהוא כיום רבי נחמן ?!שכך גם רבנו מגדיר את זרובבל אז בזמנו צדיק הדור בתורה ח!! למה שפתאום ההמשכה הזאת תיפסק?
רבי נתן כותב בליקוטי הלכות הלכות ברכת הריח מאות לב שבכל דור צריך ללכת לצדיק שבדור לשמוע ממנו תורה ועל ידו עיקר ברור המדמה ולא די בספרים שנכתבו מכבר!!! ומשמע משם מפורש שבכל דור היינו כפשוטו אחת ל50 שנה
הגר"א בפירושו אבן שלמה על תיקוני הזהר (לקראת הסוף) כותב "כשם שניצוצי השמש מאירים בירח וכוכבים כך בכל דור ודור מאיר ניצוץ אחד ממשה רבנו לצדיק אחד בדור והוא מאיר לכל התלמידי חכמים שבדור וכל החדושי תורה שמתחדשים ממנו"?!?!?
וכן כתוב בפרי עץ חיים (שער ר"ח חנוכה ופורים פ"ג) להרב מהרח"ו "והנה בכל דור ודור, יש צדיק אחד שראוי להיות מנהיג הדור, וגם הוא מהלך ובא עם בני דורו, להאיר להם, וזהו וזרח תחלה, ואחר כך ובא".
וכן עוד כתוב בתיקוני הזהר על פרשת ואתחנן "שאחת לחמישים שנה יורד ניצוץ אחד ממשר רבנו ע"ה (ומתעברת בצדיק)"
*ולגבי מה שכתוב בעלים לתרופה כוונתו היא שהוא רבנו הצדיק שבדור שכעת דעתו הולכת בעולם ועד משיח לא תהיה דעת אחרת אלא כל צדיקי הדורות יקבלו ממנו ולא יחדשו דעת אחרת בעולם (וכן הפירוש "להאש שלי" וכו...), אבל אינו סותר לכך שיש צדיק אחד מובחר מאנשיו של רבינו חי שהוא צדיק הדור כעת ותלמידו המובחר (לא שהוא מחליף אותו ונהיה רבי במקומו ח"ו) !!!
וישנם עוד מקומות ומקורות שנתקלתי (ליקוטי תפילות ת' לג ח"ב) אך אני חושב לעת עתה שזה יספיק.שיחות וסיפורים כרך שלישי דף רפ"א אני מצטט את הלשון וע"יש:
ולא נמצא כלל בכל אנשי מוהרנ"ת זל שוקד על דלתותיו כמוהו בערך ארבע עשר שנים כי אפילו ר' משה ואחיו ..כל היותם בברסלב לא היו באים למוהרנ"ת רק בשבת...אבל אין זה עולה כלל כנגד הדבקות והשימוש וריבוי העמידה לפניו שזכה אבי זל
"וכפי רוממות מוהרנת הנ"ל אשר זכה בכח רבינו לפני משה בעצמו הלא דבר הוא מה שהיזכרתי לעייל שבכל אנשי מוהרנת לא נמצא משרת ומשמש ודבוק למוהרנת כמוהו ומקבל מאתו כל הדיבורים מפה לפה המוכרחים להדיבורים בכתב וברב הרגשתו את דיברי מוהרנת היפקיר עצמו מנעוריו ...ואשר חידש בהם בסמיכתו מידי רבנו זל אשר הן הן סיפרי ליקוטי הלכות ..וכל שכן שאינן דומה הרואה אותם בספר להשומע אותם מפיו הקדוש..ומאמר רבנו זל לאנשי שלומנו על מוהרנת זל שיש להם להחזיק לו טובה לולא הוא, לא היה להם אפילו דף אחד סיבב אח"כ זה המאמר גם על אבי זל בשקידתו ויגיעתו להוציא לאור סיפרי מוהרנת זל"
"וממילא מבואר גם לראש תלמידיו ומשריתיו ומשמשיו שהוא אבי הרב נחמן זל מטלטשין שכנגדנו וכלליות הנפשות נקרא ג"כ בשם יהושע..."
"(אמר המעתיק:מיכתבי ר' אברהם אצל ר' מאיר אנשין) בסוף ימיו של מוהרנת שאלו אותו אנשי שלומנו מי ימלא מקומו ענה להם זה שסוחב אצלי את עביטי השופכין...ןפעם אחת...לשמוע מה שיאמר ר' מאיר הנ"ל...ענה ואמר אתם יודעים מי הוא ר' נחמן ר' נחמן אצל ר' נתן סחב את עביטי השופכין"(דף רצד)
עד כאן לשונו הקדוש
אם הדעה החזקה בברסלב והרווחת שאין היום צדיק הדור אלא רבנו בלבד אני רוצה להבין אותה ולהזדהות איתה, אי אפשר להשען על איזה ממימרא בעלים לתרופה שלא (כ"כ) סותרת לדעה שניה ולהתעלם מכל שאר המקורות. אם ישנם עוד מקורות לכך (לשיטה ב') בספרים הקדושים ויש תשובות לכל הנ"ל אשמח לשמוע !!
ממתין לתשובות בכיליון עניים
למה בברסלב אומרים שאין רב היום שהוא צדיק הדור פירוש- אני רוצה להבין למה להתעלם ממקורות רבים שבהם מובא שיש לכל צדיק אמת תלמיד מובהק שממשיך דרכו שהוא נקרא צדיק הדור והוא מקבל מצדיק האמת שנפטר בצורה הכי גבוהה יותר משאר כל הצדיקים??
ולהלן המקורות:
ראשית למה לשלול ולהתעלם מהנקודה שכשם שבכל דור ודור היה לנו נביאים חיים !!!!! וכל דור נביא אחד שהמשיכו את דעתו של משה רבנו בעולם כך גם בדורנו ישנו צדיק בדור שמורה חנו את דעתו של משה רבנו שהוא כיום רבי נחמן ?!שכך גם רבנו מגדיר את זרובבל אז בזמנו צדיק הדור בתורה ח!! למה שפתאום ההמשכה הזאת תיפסק?
רבי נתן כותב בליקוטי הלכות הלכות ברכת הריח מאות לב שבכל דור צריך ללכת לצדיק שבדור לשמוע ממנו תורה ועל ידו עיקר ברור המדמה ולא די בספרים שנכתבו מכבר!!! ומשמע משם מפורש שבכל דור היינו כפשוטו אחת ל50 שנה
הגר"א בפירושו אבן שלמה על תיקוני הזהר (לקראת הסוף) כותב "כשם שניצוצי השמש מאירים בירח וכוכבים כך בכל דור ודור מאיר ניצוץ אחד ממשה רבנו לצדיק אחד בדור והוא מאיר לכל התלמידי חכמים שבדור וכל החדושי תורה שמתחדשים ממנו"?!?!?
וכן כתוב בפרי עץ חיים (שער ר"ח חנוכה ופורים פ"ג) להרב מהרח"ו "והנה בכל דור ודור, יש צדיק אחד שראוי להיות מנהיג הדור, וגם הוא מהלך ובא עם בני דורו, להאיר להם, וזהו וזרח תחלה, ואחר כך ובא".
וכן עוד כתוב בתיקוני הזהר על פרשת ואתחנן "שאחת לחמישים שנה יורד ניצוץ אחד ממשר רבנו ע"ה (ומתעברת בצדיק)"
*ולגבי מה שכתוב בעלים לתרופה כוונתו היא שהוא רבנו הצדיק שבדור שכעת דעתו הולכת בעולם ועד משיח לא תהיה דעת אחרת אלא כל צדיקי הדורות יקבלו ממנו ולא יחדשו דעת אחרת בעולם (וכן הפירוש "להאש שלי" וכו...), אבל אינו סותר לכך שיש צדיק אחד מובחר מאנשיו של רבינו חי שהוא צדיק הדור כעת ותלמידו המובחר (לא שהוא מחליף אותו ונהיה רבי במקומו ח"ו) !!!
וישנם עוד מקומות ומקורות שנתקלתי (ליקוטי תפילות ת' לג ח"ב) אך אני חושב לעת עתה שזה יספיק.שיחות וסיפורים כרך שלישי דף רפ"א אני מצטט את הלשון וע"יש:
ולא נמצא כלל בכל אנשי מוהרנ"ת זל שוקד על דלתותיו כמוהו בערך ארבע עשר שנים כי אפילו ר' משה ואחיו ..כל היותם בברסלב לא היו באים למוהרנ"ת רק בשבת...אבל אין זה עולה כלל כנגד הדבקות והשימוש וריבוי העמידה לפניו שזכה אבי זל
"וכפי רוממות מוהרנת הנ"ל אשר זכה בכח רבינו לפני משה בעצמו הלא דבר הוא מה שהיזכרתי לעייל שבכל אנשי מוהרנת לא נמצא משרת ומשמש ודבוק למוהרנת כמוהו ומקבל מאתו כל הדיבורים מפה לפה המוכרחים להדיבורים בכתב וברב הרגשתו את דיברי מוהרנת היפקיר עצמו מנעוריו ...ואשר חידש בהם בסמיכתו מידי רבנו זל אשר הן הן סיפרי ליקוטי הלכות ..וכל שכן שאינן דומה הרואה אותם בספר להשומע אותם מפיו הקדוש..ומאמר רבנו זל לאנשי שלומנו על מוהרנת זל שיש להם להחזיק לו טובה לולא הוא, לא היה להם אפילו דף אחד סיבב אח"כ זה המאמר גם על אבי זל בשקידתו ויגיעתו להוציא לאור סיפרי מוהרנת זל"
"וממילא מבואר גם לראש תלמידיו ומשריתיו ומשמשיו שהוא אבי הרב נחמן זל מטלטשין שכנגדנו וכלליות הנפשות נקרא ג"כ בשם יהושע..."
"(אמר המעתיק:מיכתבי ר' אברהם אצל ר' מאיר אנשין) בסוף ימיו של מוהרנת שאלו אותו אנשי שלומנו מי ימלא מקומו ענה להם זה שסוחב אצלי את עביטי השופכין...ןפעם אחת...לשמוע מה שיאמר ר' מאיר הנ"ל...ענה ואמר אתם יודעים מי הוא ר' נחמן ר' נחמן אצל ר' נתן סחב את עביטי השופכין"(דף רצד)
עד כאן לשונו הקדוש
אם הדעה החזקה בברסלב והרווחת שאין היום צדיק הדור אלא רבנו בלבד אני רוצה להבין אותה ולהזדהות איתה, אי אפשר להשען על איזה ממימרא בעלים לתרופה שלא (כ"כ) סותרת לדעה שניה ולהתעלם מכל שאר המקורות. אם ישנם עוד מקורות לכך (לשיטה ב') בספרים הקדושים ויש תשובות לכל הנ"ל אשמח לשמוע !!
ממתין לתשובות בכיליון עניים