• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

קצת על נ נח ושמות הצדיקים

בס"ד

מקורות וסימוכים מדברי רבותינו ז"ל כלשונם למשמעות הסגולה שבאמירת שמו של הצדיק ר' נחמן מברסלב בצורת שיר פשוט כפול משולש מרובע-
"נ נח נחמ נחמן מאומן".
והסגולה והתועלת העצומה שבאמירת שמות הצדיקים בכלל והחפץ באמת לבלי להטעות עצמו יכיר באמת.

ספר המידות לר' נחמן מברסלב:
"ע"י הזכרת שמות הצדיקים יכולים להביא שנוי במעשה בראשית כלומר לשנות הטבע."

ליקוטי הלכות אורח חיים הלכות סעדה הלכה ד:
"בהשם הקדוש של כל צדיק וצדיק, בו נכלל כל מהות הצדיק כל צדקתו ותורתו ומעשיו הטובים וכל מעלותיו ומדרגותיו, כי השם הוא נפשו ונשמתו כנ"ל. ועל כן על ידי שמזכירין שם הצדיק אנו ממשיכין עלינו קדשתו וזכותו. ועל ידי זה נזכה גם אנחנו לקדשה וטהרה ולשוב אליו יתברך. למשל כשאנו מזכירין שם התנא רבי שמעון בן יוחאי. בזה השם כלול כל מעשי זה התנא שהיה שלש עשרה שנים במערה וחיבר ספר הזהר. וכל המעשיות הנזכרים ממנו. כולם כלולים בזה השם הקדוש רבי שמעון בן יוחאי. וכן בשארי שמות הצדיקים."


אוצר היראה,ארץ ישראל,אות עב :
"הזכרת שמות הצדיקים הוא דבר נפלא ונורא מאד מאד ומועיל הרבה מאד לעבודת השם יתברך, כמבואר במקום אחר; גם מסוגל לזכות על-ידי-זה לארץ-ישראל, כי אי אפשר לבוא לארץ- ישראל כי-אם בכח הצדיקים אמתיים, בבחינת "צדיקים יירשו ארץ וכו' ".


בספר "אם הבנים שמחה" מובא בסוף ההקדמה הראשונה בשם החת"ס:
"כי הזכרת הארץ המקודשת מוליד קדושה בלב השומע,כמו בטומאה-"ולא ישמע על פיך" וכמו "כל האומר 'רחב,רחב.."(מגילה טו ע"א) ,כן ההיפוך בקדושה בהזכרת הארץ הקדושה ואנשי קודש.
ואמר הקב"ה שכל-כך יתקדשו כלל ישראל שאם ישמע שם "ישראל"- ישמור ויעשה מצוות ה'.
וזהו "ושמעת ישראל"-אם תשמע שם "ישראל"- "ושמעת בקולו"-ע"י הזכרת שם ישראל.


לדוגמא, הזכרת שם "אליהו הנביא"

באר היטב על ש"ע,אורח חיים,רצט',ס"ק י"ד':
"יש לומר ק"ל פעמים אליהו הנביא קודם ההבדלה"

יסוד ושורש העבודה שער ח':
"...ומצאתי בספרים דזכירת אליהו הנביא בפיוטים ובפסוקים במוצ"ש הוא תיקון גדול אל הנפש ותועלת גדולה להנצל מדינה של גהינם"




בענין הזכרת שם בסדר עולה בתוספת אות אחת כל פעם.

ר' יוסף חיים ה"בן איש חי" בספרו "עוד יוסף חי" דרשות עה"ת פרשת כי תצא:

" בהקדים מה שכתוב בגמרא דע"ז דף יב'. ת"ר לא ישתה אדם מים בלילה משום סכנת שברורי ופירש רש"י ז"ל שם שד הממונה על מכת סנורים, ואי צחי למשתי נימא שברורי ,ברורי ,רורי,ורי,רי,י,ופירש כששומע השד המעטת אותיות שמו אות אחר אות בורח עיין שם,
נמצא בזכרון השם בהמעטה יהיה הכנעה לבעל השם ההוא, ומכלל ההן אתה שומע לאו שאם ייזכרנו בהגדלה ובריבוי יתגבר אותו בעל שם יען כי ידוע דכל דבר אותיות שמו הם צנורות השפע שלו....כלומר אם בעבודת השם יתברך האדם הלוך ושוב שהולך בדרך הטוב וחוזר לאחור לילך להיפך,אז שמו הולך וחסור שמזכירין אותו המקטרגים על דרך הזכרת שברורי הנזכר,
אבל אם בעבודת השם יתברך הוא הולך ונוסע בדרך הישר שאינו חוזר לאחוריו,אז הוא הלוך וגדול בשמו שמזכירין שמו המעט תחילה והגדול לבסוף שמסיימין בצירוף הגדול של שמו:"
 
חלק עליון